Merre menjünk? Navigációs különkiadás

Az utazásunkban nagyon fontos szerepet kap a navigáció. Ez persze magától értetődik, az viszont, hogy milyen szerkezetet válasszunk hozzá, már nem ennyire egyértelmű. Ebben a rövid útmutatóban leírom, milyen megoldások léteznek és melyiknek mi az előnye, illetve hátránya. Persze nem az összes rendelkezésünkre álló lehetőséget vizsgálom, hanem az általam használt okos telefon aplikációt és a szintén bringámhoz csimpaszkodó GARMIN eTrex 20-at fogom összehasonlítani.

Forrás; internet

A papír alapú térképek és iránytűk már nem nagyon szerepelnek egy utazás előtti beszerzendő dolgok listáján. Ezek a tárgyak mára elvesztették jelentősségüket, ugyanis sok hátránnyal rendelkeznek, lemaradva az új technológiai vívmányok mögött. Sok helyet foglalnak, nem navigálnak, pénzbe kerülnek, limitált a hatósugaruk, szemetet képeznek, stb. Két előnye viszont mégis van a sok hátránnyal szemben, mégpedig, hogy nem kell hozzá elektronika, így energia sem, valamint, hogy “részletgazdagabb” ezért jobban áttekinthető. Na, de ezzel ugrom is ezt az opciót, bár azt azért még hozzáteszem, néha bizony előfordul, hogy egy adott városhoz tartozó térkép ott lapul a kormánytáskámban.

Forrás; internet

Mivel az okostelefonok és egyre nagyobb kijelzők korát éljük kézenfekvő lehet a már meglévő telefonunkra letölteni egy ingyenes aplikációt, iphone esetében az applestore-ból, androidnál a playstore-ból. Bár ehhez nélkülözhetetlen az internethez való csatlakozás, viszont ha már sikerült installálnunk az új alkalmazást, nem feltétlenül kell a világhálóra kapcsolódnunk utazás közben. Ez persze hatalmas előny a sokak álltal jól ismert Google mapshez képest. Már több ilyen offilne térkép is létezik, amiket folyamatosan fejlesztenek a háttér karbantartók. Én most egyet szeretnék kiemelni, amit a kezdetek óta használok.

A Maps.Me alkalmazás egy szintén offline, tehát internet nélkül is működő, GPS műholdak segítségével navigáló térkép, amit bármilyen okos telefonra le lehet tölteni. Open source, azaz nyitott forrású, így akár mi is fejleszthetjük, ha szeretnénk pontosítani rajta. Ez sokszor rá is fér, mivel pontatlan és nem teljes, de ezeket majd a hátrányoknál fogok említeni. Egyelőre maradjunk még az előnyöknél, amik közül az egyik legnagyobb, hogy mindig ott van velünk, hiszen a kulcscsomó és pénztárca után a harmadik dolog, a telefonunk, amit magunkkal viszünk, de az is lehet, hogy csak ez az eszköz van nálunk. Este is jól látható, mivel világít a kijelző, persze sokra ezzel a fícsörrel nem megyünk, ha nincs feltöltve az akksi. Amellett az is jó dolog ebben a térképben, hogy jegyzeteket, fényképeket adhatunk akármelyik általunk bejelölt helyhez, amit az útvonalunkkal együtt egyszerűen menthetünk le egy biztonságos tárhelyre, ha van wifink. A Maps.Me remekül kommunikálnak más alkalmazásokkal mint Facebook, vagy Google drive. Előny még, hogy nem kell letölteni egy egész világtérképet hozzá, hanem országonként, sőt azon belül területenként érhetők el a bővítmények, így nem fog nagy helyet foglalni a telefonunkon. Bár csigalassú a bringás útvonal tervezése, ha van türelmünk kivárni, egy grafikon is felugrik mellé, amin a szintkülönbség látható. Bár annyira nem egyértelmű, mennyi belőle a felfelé és a lefelé…

Földünk viszont még ezen berendezéseknek köszönhetően sem olyan kicsi, rengeteg információ szükséges egy megbízható térképhez, amivel egyszerűbben juthatunk A-ból, B-be.

És most jöjjenek a hátrányai a telefonon tárolt térképeknek. Sokszor előfordul, hogy ez az alkalmazás pontatlanul irányít, ami tud fejfájást okozni adott esetben. Olyan is történt, hogy nagyon belassult a cucc és rendszeresen meg kellett állnom megvárni, amíg frissítette a helyzetemet. Ez sem kellemes egyáltalán, hiszen legtöbbször csakis a térképre hagyatkozhatok, nincs más pont, amibe kapaszkodhatnék a tovább haladáshoz. Hiszen mi másra való egy navigáció, minthogy folyamatosan útba igazítson? Amikor tényleg számít, hogy a lehető legjobb útvonalat mutassa nekünk, nem túl örömteli szembesülni az extra kilométerekkel, főleg ha éveken keresztül az út jelenti a mindennapjainkat, miközben hazafelé tartunk. Bár ez a pontatlanság zavaró, azért még mindig jobb vele, mint nélküle. Magasság mérésre sem alkalmas, ami bicajozásnál pedig jól jön.

Kijelenthetjük hát, hogy ez nem professzionális megoldás, épp úgy, mint ahogy a telefonokba beépített kamerák sem fognak tudni olyan profi képet készíteni, mint azok az eszközök, amiket kimondottan erre a célra fejlesztettek ki.

És itt kapcsolódik be a Garmin navija, ami viszont maximálisan erre a célra van kitalálva. Az eTrex sorozat (10, 20, 30) extrém körülmények közötti navgációt tesz lehetővé, víz és ütés álló kialakítása nem csak, hogy rendkívül tartól és praktikus, még jól is néz ki a kormánystucnin, ahonnan egy mozdulattal lehet lehúzni, ha mondjuk nem szeretnénk magára hagyni, amíg egy Kirgíz boltban vásárolunk. Emellett persze megad minden lehetséges adatot ahhoz, hogy előre haladhassunk és ne pedig hátra. Előnyei a nagy pontosság és sokoldalú mérési opció is. Én személy szerint legtöbbször magasság mérésre használtam, amikor a Pamírban, vagy a Himalájában kerekeztem.

Egy kis joystick segítségével tudjuk váltogatni a menüpontokat és léptetni a nyilat a térképen. Ez egyszerre jó is és nem is. Jó, mert hidegben, amikor kesztyűben tekerünk a telefon érintő kijelzője nem érzékeli a tapit, míg a Garmin kis pöckével zavartalanul lehet dolgozni. Viszont valamivel lassabb, hisz lineáris mozgásra képes csak, ugrani nem lehet vele.

Két ceruzaelem adja a forrást a működéséhez, aminek ismét van előnye is és hátránya. Nagyon sokáig lehet használni, akár hetekig elmegy két alkálival, viszont ezeket aztán ki kell dobni. Hacsak nem tölthető elemeink vannak, de ahhoz ugye külön töltőt kell vigyünk magunkkal, mert a készülék nem tud tölteni. Igaz van beépített mini USB csatlakozója, amin keresztül a számítógépünkhöz csatlakoztatva tudjuk programozni és frissíteni plusz, ha a bicónak van dinamója akkor így onnan is kaphatja a dzsúdót, ezt az oldalát mégis a hátrányokhoz sorolnám, mert szerintem alap követelmény manapság, hogy saját beépített akksiról menjen minden elektronikai kütyü, amit bármikor tölthetünk egy szabvány USB töltővel. Ezt már lehet áthidalták az újabb verziókon, az enyém viszont még nem tudja.

Sajnos hátránya az is, hogy a hivatalos térképeket meg kell hozzá venni. Bár lehet szintén nyitot forráskódú okosságokat találni a neten, a legtutibb megis az, amit a Garmin fejleszt. De a pontosságnak ára van és, aki tényleg komoly és megbízható eszközzel szeretne utazni annak ez nem árnyoldal. Nyilván az eTrex előnye hosszú távú utaknál fog előjönni, városi bicajozáshoz nem feltétlenül. Vagy akár még ott is hasznos lehet, ha valaki nagyon benne van a trekkelésben.

Összegzésül azt tudom mondani, hogy számomra mindkét eszköz együttes használata a legjobb.  Egyszerűbb és sokak számára logikusabb megoldás csak telefonnal navigálni, de aki igazán profi eszközzel szeretne utazni, az szerezzen be  egy eTrexet is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.